Mühendislik Öğrencilerinin Staj Sorunu: Nedenler, Sonuçlar ve Çözüm Önerileri – 6

BM Dergi
526 Görüntüleme
4 Dk Okuma Süresi

Yılda ortalama kaç öğrenciye staj olanağı sunuyorsunuz? Zorunlu stajyer almak size göre firmaya ne tür katkılar sağlıyor? Ya da zorluklar yaratıyor mu?

Doruk Fişek: Yıllar içerisinde sayılar değişmekle beraber, yıl içinde farklı aylara dağılmış olarak Özgür Yazılım A.Ş.’de ortalama 10 ila 40 öğrenciyi stajyer olarak alıyoruz. İlgili yılda yaptığımız çalışmaların bir stajyere uygunluğuna göre değişiyor.

Staj programımızı çok değerli buluyoruz. Gelecekteki meslektaşlarımızla karşılıklı tanışıyoruz. Stajyerimiz olanlar bizi içeriden görüyor. İnsanları, süreçleri, çalışma şeklimizi birebir deneyimliyor. Biz onları birebir iş üzerinde gözlemleme fırsatı elde ediyoruz. Staja başvuran ama staja alma fırsatımız olmayanlarla da, başvuru değerlendirme sürecinde daha kısıtlı da olsa tanışıyoruz.

Ekibimizde yer alanlar büyük bir oranda stajını bizimle yapanlardan oluşuyor. Staj sürecinde tanıştığımız ve başka yerlerde çalışan meslektaşlarımızla iş yaşamında tekrar karşılaşıyoruz, bazen beraber çalışma fırsatı buluyoruz ve mutlu oluyoruz.

Elbette ek emek harcıyoruz. Elbette zorlukları oluyor. Her zaman için bunun karşılığını fazlasıyla aldığımızı düşünüyoruz.

Keşke daha fazla stajyer alabilsek diyoruz. En çok “başka bir zaman olsa” staja alabileceğimiz ama alamadığımız meslektaşlarımız içimizde ukde kalıyor. Onları daha da yakından tanıyamadığımız için. Ölçeğimiz belli, bu ölçeğin sınırlarına göre davranmamız gerekiyor. Bir stajın karşılıklı verimli geçebilmesi için yakından ilgilenmek önemli. Bunu yapamayacağımız zaman çok istesek de staja alamıyoruz.

Sizce zorunlu staj süreci öğrenciler için gerçekten mesleki gelişime katkı sağlıyor mu?

Doruk Fişek: Bizimle staj yapanlar için bu soruyu bizim değil, stajyerlerimizin yanıtlaması daha doğru olur. Staj sayfamızda 50’nin üstünde farklı üniversiteden stajyerlerimizin onların kendi sözleri ile görüşleri var:

Stajın uygulamalı bir biçimde gerçek işler üzerinde çalışılarak yapıldığı sürece yararlı olduğunu düşünüyoruz. Stajyerlerimizin yaptığı işleri inceleyerek, onlara geribildirim verdiğimizde onlardaki ve şirketimize verdiği katkıdaki gelişimi görebiliyoruz.

Her kurumda yapılan staj için bu geçerli mi? Hayır. Her öğrenci için bu geçerli mi? Hayır.

Bir stajın verimli geçebilmesi için hem kurumun öğrenciye, hem de öğrencinin kuruma uygun olmasının önemli olduğunu düşünüyoruz.

Mühendislik öğrencilerinin sayısı her geçen yıl artıyor. Sizce sektör bu talebi karşılayabiliyor mu? Yoksa bir kapasite krizi mi yaşanıyor?

Doruk Fişek: Ortada bir kriz olduğu gerçek. Çok farklı yönleri olan derin bir konu.

Herhalde sorunu tek bir sözcükle tanımlamamız gerekirse “planlama” derdik. Sadece öğrenci sayıları değil, tüm yönleriyle planlama.

Üniversiteler ile sanayi/meslek odaları arasında staj temelli bir işbirliği modeli kurulmalı mı? Nasıl olabilir?

Doruk Fişek: Üniversitelerde gerek öğretim üyelerinin gerekse de öğrencilerin en büyük eksikliklerinden biri, sektördeki firmaları ve çalışma alanlarını bilmemeleri. Odalar bu eksikliği bir köprü görevi görerek kapatabilir.

Üniversitelerin her biri kendi çözümlerini üretmeye çalışıyor. “Kariyer günleri” düzenleyerek firmaları üniversitelerine gelerek stand açmaya teşvik ediyorlar. Kendi mezunlarını çağırarak çalıştıkları firmaları anlatmalarını istiyorlar. Varsa teknokentlerindeki firmalarla konuşuyorlar.  Büyük ve köklü üniversiteler daha çok verim alabilirken, çoğunluk aynı sonucu elde edemiyor. Her bir üniversite sadece kendi ulaşabildiği firmalar ile kısıtlı kalıyor.

Odalar firmalarla öğrencileri (ve öğretim üyelerini) buluşturan üniversite bağımsız online etkinlikler düzenleyebilir. Odanın moderasyonunda firmalar kendilerini ve staj programlarını belirlenen sürede anlatabilir ve sorular alabilirler. Odanın ulaşabildiği firma sayısına göre bölümlenerek, bir oturumda aynı anda 3-4 firma olacak şekilde haftalık etkinlikler olabilir. Özellikle kendi çözümlerini üretmekte zorlanan üniversitelerin öğrencileri için yararlı olacaktır.

Böyle bir model üniversiteler-odalar-firmalar arasındaki ilişkileri de güçlendirecektir.

ETİKETLENDİ:
Bu Makaleyi Paylaşın
TarafındanBM Dergi
Follow:
Bilgisayar Mühendisleri Odası Resmi Yayın Organı